Powered By Blogger

Isnin, 1 Oktober 2012

Aisberg

Aisberg...
Apakah aisberg?..  Aisberg merupakan sebuah ais air tawar yang terpisah daripada glasier salji atau dataran ais yang timbul di permukaan air. Ia kemudian mungkin membeku dan menjadi pek ais atau tersangkut pada dasar laut di perairan cetek, menyebabkan hakisan ais.

Kerana ketumpatan ais tulen adalah kira-kira 920 kg / m³, dan air laut kira-kira 1025 kg / m³, biasanya hanya 1/9 jumlah aisberg berada di atas air. Bentuk bahagian  di dalam air boleh menjadi sukar untuk dinilai dengan melihat pada bahagian atas permukaan. Ini telah membawa kepada puncak aisberg. ungkapan, masalah atau kesukaran yang hanya satu manifestasi kecil daripada masalah yang lebih besar.

Aisberg sering kali menjadi masalah kepada kapal-kapal yang berlayar di laut kerana ianya agak sukar untuk dinilai saiz dan bentuk sesuatu aisberg. Walaupun yang dilihat di permukaan air adalah kecil, tetapi kita tidak tahu saiz sebenar sesuatu aisberg yang berada di bawah. Telah banyak kejadian kapal karam kerana terlanggar aisberg. Kejadian kapal karam yang paling popular disebabkan oleh Aisberg adalah kapal Titanic pada tahun 1912 yang mengorbankan beribu orang.

Di bawah adalah gambar-gambar aisberg yang menarik.


































Sumber: billyinfo.blogspot.com
              wikipedia (Melayu)
              wikipedia (English)







Tiada ulasan:

Catat Ulasan