Powered By Blogger

Jumaat, 21 September 2012

Kilat

Assalamualaikum.
Selamat Sejahtera.

Entry aku kali ni, aku 'Post' gambar-gambar kilat. Gambar-gambar ni aku ambik dari http://digital-photography-school.com. Website ni bagus untuk semua photographer. Aku memang berhajat untuk belajar mengambil gambar kilat ni, cuma aku mungkin tahu secara teori, praktikal?.. tak cuba pun lagi. Bukan tak ada masa tapi aku tak tahu di mane tempat menarik untuk aku shoot kilat. Untuk belajar cara-cara shoot kilat, boleh ke web digital photography school ni. web ni ada mengajar cara-cara untuk shoot kilat.

Masa sekolah dulu kita ada belajar sains kan?.. bagaimana Benjamin Franklin menemui elektrik dengan bermain layang-layang semasa hujan dan ada kilat. dari situ, beliau menemui elektrik dan digunakan oleh semua orang sehinnga kini.

Kilat ialah nyahcas elektrik di ruang atmosfera yang sering berlaku ketika ribut petir dan kadang kala semasa letusan gunung berapi atau ribut debu. Kilat sering diiringi oleh guruh. Dalam nyahcas keeltrikan atmosfera, perintis kilat mampu bergerak selaju 60,000 m/s dan mencapai suhu sekitar 30,000 °C (54,000 °F), cukup panas bagi melakur pasir silika kepada "kilat membatu", dikenali secara saintifiknya sebagai fulgurit yang lazimnya berongga dan boleh memanjang seberapa jauh ke dalam tanah. Terdapat kira-kira 16 juta ribut petir setiap tahun.
Kilat juga berlaku dalam awan abu dari letusan gunung berapi atau mungkin disebabkan oleh kebkaran hutan yang menghasilkan cukup debu untuk menghasilkan cas statik
Kilat juga menghasilkan medan magnetik dan sinar X.

sumber info: wikipedia.


 
 
 
Lightning-6-1
 
Lightning-3-1
 
Lightning-2-1
 
 
 
Lightning-5-1
 
 Sampai sini sahaja entry aku tuk kali ni. Ada peluang dan masa, akan ada entry baru dari aku.
 
 
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan