Powered By Blogger

Rabu, 19 September 2012

Letusan Gunung Berapi




1) Puyehue Volcano, Chile

 

 

 

 

 



Photo by CLAUDIO SANTANA/AFP/GETTY IMAGES


2) Mt. Augustine, Alaska – March 27, 2006


Photo by CYRUS READ/AVO/USGS


3) Tungurahua, Ecuador


Photo by REUTERS/Carlos



4) Mount Merapi, Indonesia – November 3, 2010


Photo by BEAWIHARTA/REUTERS


5) Eyjafjallajokul Volcano, Iceland – April 17, 2010


Photo by AP PHOTO/ARNAR THORISSON/HELICOPTER.IS


6) Mt. Bromo, Indonesia – September 28, 2006


Photo by FISCHERFOTOGRAFIE.NL

7) Mount Etna, Italy

Perched above the lighted city of Catania, Italy, Mount Etna hurls a fountain of fire skyward as rivers of lava spill down its flanks. In spite of its dazzling displays, Mount Etna is a relatively safe volcano with rare, compact eruptions and slow-flowing lava that gives people a chance to escape.
Photo by Carsten Peter, National Geographic

8) Kliuchevskoi Volcano, Russia – October 11, 1994
Photo by NASA


9) Mount St. Helens, United States – May 18, 1980


Photo by ROBERT KRIMMEL/USGS


Gunung berapi, cantik tetapi merbahaya. Letusan gunung berapi menggegarkan 1 negara, Lahar dan lava yang berwana merah membara mengalirdan memusnahkan apa sahaja. Kita di Malaysia harus bersyukur kerana tidak berada di Lingkaran Api Pasifik. Jika tidak pastinya, kita sendiri bakal mengalaminya. Aku tak pasti, tapi daripada sumber-sumber yang aku tak pasti tentang kebenarannya ada yang mengatakan Gunung Tahan, Gunung Kinabalu, Gunung Jerai dan Banjaran Titiwangsa adalah antara gunung berapi muda yang mngkn akn mengambil masa puluhan ribu atau jutaan tahun lagi untuk meletus. Ada juga Photographer yang sanggup menggadaikan nyawa untuk mengambil gambar letusan, lahar dan Lava gunung berapi ini antaranya ialah

1. G. Brad Lewis

Lava on road
Lava On Road

Pu'u O'o vent
Pu'u O'o vent

2.Skarphedinn Thrainsson
 
Dancing with the Devil<br />
Erupting volcano in Fimmvörðuháls/Eyjafjallajökull, south Iceland
 Dancing with the Devil

exploring the erupting volcano in Fimmvörðuháls, south Iceland

Daredevils

 
Pernahkah kamu terfikir kenapa mereka sanggup mempertaruhkan nyawa untuk merakam, memotret detik-detik letusan gunung berapi yang merbahaya ini?..Pada pendapat aku, mereka sanggup untuk menggadaikan nyawa adalah kerana moment letusan gunung berapi adalah sukar untuk dicari. Lagipun dengan adanya mereeka, kita boleh tahu bagaimana keadaan sesebuah gunung berapi selepas ianya meletus. Bagaimana bentuk lahar gunung berapi.  Melalui gambar-gambar ini kita boleh bayangkan apa yang terjadi  sewaktu Bandar Pompeii  dilanda lahar daripada Gunung Vesuvius yang meletus pada tahun 79 Sebelum Masihi. Kita boleh bayangkan keadaaan Gunung Berapi Krakatoa yang meletus pada tahun 1883.

 Jika diberi peluang, aku juga ingin mengambil gamba letusan gunung berapi, tetapi biarlah ilmu di dada aku ni mencukupi dahulu. ampai di sini sahaja entry aku kali ini. Assalamualaikum...

Adios


3 ulasan:

  1. kalo gunung lain xpasti tp kinabalu pasti mletus sbb ade sumber air panas/hotspring d kwsn sejuk itu yg mnunjukkan aktiviti suhu panas dr bwh tanah

    BalasPadam
  2. Ketua Unit Jabatan Mineral dan Geosains( JMG) Sabah, Jontih Enggihommemberi penjelasan bahawa gempa bumi 5 Jun 2015 yang berlaku di Gunung Kinabalu dengan magnitu 5.9 itu bukan disebabkan oleh gunung berapi.

    Katanya, Gunung Kinabalu bukan gunung berapi seperti anggapan sesetengah pihak.

    Ia tidak pernah mengeluarkan lahar, kata beliau.

    Katanya, pendapat mengenai Gunung Kinabalu sebuah gunung berapi yang mati dan tidak aktif perlu diperbetulkan.

    “Saya ingin menjelaskan bahawa Gunung Kinabalu bukan gunung berapi tetapi merupakan batuan terobosan iaitu batuan granodiorite,” katanya.

    Mengenai air panas di Poring yang bertukar warna menjadi keruh, Jontih berkata ia bukan disebabkan tindakan gunung berapi tetapi kerana gegaran gempa bumi.

    Beliau berkata gempa itu menyebabkan goncangan batuan di bahagian bawah kawasan air panas itu mengeluarkan keladak sehingga air menjadi keruh.

    Katanya, JMG juga telah membuat pemeriksaan struktur pada Tasik Mamut dan mendapati ia tidak mengalami keretakan dan ia selamat kepada penduduk sekitar. — Bernama

    Read more: http://www.theborneopost.com/2015/06/14/jmg-sabah-cadang-laluan-baru-daki-gunung-kinabalu/#ixzz3d2lfgF3n

    BalasPadam